promotions.hu
Sötét mód
Menü megnyitás
Aggódnak a NASA-nál: hatástalan a földi gyógyszer a Nemzetközi Űrállomáson szuperbaktériummá mutálódott kórokozók ellen
Borítókép:  Profimedia
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions
Másolás

Kérdés, mi történik, ha visszajutnak a Földre.

A filmek és tévéműsorok azt a benyomást keltik, hogy az űrállomások aszeptikus és makulátlanul tiszta környezetet jelentenek. De ahol emberek vannak, ott vannak a baktériumok is, amelyeket magunkkal hozunk. A baktériumok a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) is találtak maguknak helyeket, és mivel elég gyorsan tudnak fejlődni, egy-egy faj is elkülönült földi társaitól, aminek a NASA nem igazán örül.

A szóban forgó baktériumok az Enterobacter bugandensis törzsei. Ez egy opportunista kórokozó, ami azt jelenti, hogy csak akkor képes betegséget okozni, ha a gazdatest már "perturbált", például ha már küzd egy betegséggel, vagy ha immunhiányos. A baktérium hírhedt arról, hogy multirezisztens, ami azt jelenti, hogy számos antibiotikumos kezelés már nem hatékony a leküzdésére. Ezért fontos megérteni, hogy milyen ez a baktérium a Föld-körüli pályán.

Az ISS-en 2018-ban ennek a baktériumnak öt törzsét találták meg, és az új munka 13 törzs létezéséről számol be a Nemzetközi Űrállomáson. Míg a korábbi elemzések hasonlóságokról számoltak be, a mélyrehatóbb genetikai munka azt sugallja, hogy az ISS törzsei egy ilyen különleges környezet nyomása alatt többféleképpen mutálódhattak, és mind genetikailag, mind funkcionálisan különbözhettek a Földön található E. bugandensistől.

"Tanulmányunkban azonosítottunk bizonyos géneket, amelyek kizárólag az ISS-hez kapcsolódó organizmusokban vannak jelen, de földi megfelelőjükben nem"

- írják a szerzők a tanulmányban.

Annak megértése, hogy a baktériumok hogyan fejlődnek az űrben, fontos az űrhajósok egészségének védelme érdekében, valamint azért is, hogy alternatív megközelítéseket dolgozzanak ki e kórokozók elleni küzdelemre. E frissen kifejlődött törzsek esetében a mikrogravitációhoz való alkalmazkodásuk elrejtheti Achilles-sarkukat.

"Ezek a gének potenciálisan értékes célpontokként szolgálhatnak a kórokozó mikroorganizmusok elleni terápiákhoz az IS egyedi környezetében"

- folytatták a szerzők.

A kutatócsoport elismeri, hogy a genetikai elemzésnek vannak bizonyos korlátai, így nem tudják kétséget kizáróan kijelenteni, hogy ezek a törzsek kizárólag az űr és az űr miatt olyanok, amilyenek. Mégis, rengeteg meggyőző bizonyíték van, és még azt is bemutatják, hogy ezek a törzsek hogyan integrálódnak sok különböző baktérium közösségébe, amelyek közül néhányan többféle gyógyszerrel szemben is rezisztens, opportunista kórokozók.

Ez az együttélés lehet egy másik tényező, amely segített az organizmusoknak abban, hogy sikeresen megtalálják a rést az ISS alacsony gravitációs, magas sugárzási és magas szén-dioxid-koncentrációjú környezetében.

forrás: iFLScience